3 بخش مهم استراتژی در اصول سئو چیست؟
برای نوشتن استراتژی سئو، چه اصولی را در نظر می‌گیرید؟ آیا 3 اصل بیزینس، کاربر و موتور جستجوگر را در استراتژی خود به کار می‌برید. بهتر است این مقاله را مطالعه کنید تا به خوبی با آن آشنا شوید.
تحریریه دومینو
تیم تولید محتوای آژانس دیجیتال مارکتینگ دومینو در تلاش است تا جدیدترین اطلاعات در حوزه‌های طراحی سایت، بهینه سازی موتورهای جستجوگر، تولید محتوا و مدیریت کسب و کار را در اختیار شما قرار دهد.

اصول سئو چیست و شما چقدر درمورد آن اطلاعات دارید؟ پایه‌های سئو سایت خود را براساس اصول اولیه سئو بنا کردید یا خیر؟ طبق ادعای وبسایت moz امروزه اکثر سئوکاران وقت خود را صرف نوشتن استراتژی لینک‌ سازی و گرفتن بک لینک برای سایت خود می‌کنند. این در حالی است که بیش از نیمی از آنها اصول اولیه سئو را نمی‌دانند یا نمی‌دانند که پایه‌های کارشان مشکل دارد. اگر چنین باشد، برندی که صاحب چنین وبسایتی است کمتر در معرض دید کاربران و خصوصا کرالرهای موتور جستجوگر قرار می‌گیرد. اما اصول سئو چیست و چه نتایجی برای شما به همراه خواهد داشت؟
در ادامه این مقاله 3 فاکتور مهم در اصول سئو را برای شما مشخص کردیم. این 3 عامل، نکاتی هستند که باید بر روی آنها تمرکز کنید و سایر اجزای “استراتژی سئو چیست” را حول محور آنها بچینید.

استراتژی سئو چیست

استراتژی SEO، فرآیندی است که در آن محتوای وبسایت شما طوری سازماندهی می‌شود تا به موتورهای جستجوگر مانند GOOGLE کمک کند موضوعات مرتبط با سرچ کاربر را در سایت شما پیدا کند و آن را در نتایج جستجو نمایش دهد. با بهینه سازی صفحات سایت، کلمات کلیدی و … می‌توانید مهارت و تخصص خود را به موتور جستجوگر نشان دهید و با این کار، رتبه خود را نزد موتورهای جستجوگر افزایش خواهید داد. اگر می‌خواهید یک استراتژی قوی سئو بنویسید، پیشنهاد می‌کنیم پست “جاده سئویی مناسب برای شرکت‌های B2B” ما را که در زیر آمده است مطالعه کنید.

فاکتور اول: بیزینس شما

اولین فاکتور در “اصول سئو چیست”، برند شماست. مانند هر چیز دیگر، بیزینس شما هم به یک سری فاکتورها برای سنجش داده‌های دریافتی نیاز دارد. البته ممکن است که نکاتی از قلم افتاده باشد. در صورتی که حس می‌کنید کم و کاستی در مطالب وجود دارد، از طریق بخش کامنت پایین صفحه نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

آمار کلیدی و اهداف

اولین بخشی که باید در برند خود کنترل کنید، آمار کلیدی و اهداف (key metrics and goals) می‌باشد. هر فعالیتی که بدون هدف صورت گیرد، عموما به عنوان یک عادت شناخته می‌شود؛ اما اگر می‌خواهید اصول و اولیه سئو و به طور کلی فرایند بهینه سازی خوبی را طی کنید، بهتر است هدفی را برای خود در نظر بگیرید. اگر نمی‌دانید چه مقصودی را باید دنبال کنید، شاید بررسی اهداف سازمان به شما در این مسیر کمک کند. زمانی که KPI خود را پیدا کردید، می‌توانید هدف‌گذاری‌های استراتژی سئو خود را بنویسید و اینگونه می‌توانید قدم‌های آینده خود را مشخص کنید.

some workers collecting data اصول اولیه سئو استراتژی سئو چیست اصول سئو چیست
همیشه استراتژی سئو را مطابق نیازهای شرکت بنویسید تا بتوانید هدف‌گذاری بهتری داشته باشید.

رقبا

رصد کردن شرکت‌های رقیب، نکته دیگری است که از اهمیت زیادی برخوردار است و باید آن را انجام دهید. افراد زیادی با کسانی که مستقیما با آنها در رقابت هستند، آشنایی دارند. چه محصولاتی دارند؟ از چه کانال‌های بازاریابی استفاده می‌کنند؟ و… اما زمانی که بحث سئو به میان می‌آید، این رقبا رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرند. آنها سعی می‌کنند با نوشتن محتوای جذاب، مخاطبین ایده‌آل شما را از آن خود کنند. به این مدل رقابت، رقابت اطلاعاتی یا محتوایی می‌گویند. اصول سئو چیست

منابع

سعی کنید قبل از آغاز پروژه “اصول سئو چیست” منابعی که در اختیار دارید را بررسی کنید. زمانی که در اختیار دارید، بودجه انجام پروژه و پرسنلتان منابع شما محسوب می‌شوند. شاید زمان مناسبی را برای تکمیل فرایند نداشته باشید، در این صورت باید استراتژی بهینه‌تری بچینید. شاید هم در بخش لینک سازی مشکل داشته باشید، در این صورت باید شرکت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند همکاری کنید.

a few co-workers talking strategy اصول سئو چیست اصول اولیه سئو استراتژی سئو چیست
بررسی منابع باعث می‌شود تا مطابق داشته‌ها برنامه بچینید و در نهایت نتیجه مطلوب‌تری با توجه به شرایط داشته باشید.

هویت برند

هویت برند در نوشتن استراتژی مناسب، تاثیر زیادی دارد. این بخش به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید وبسایت شما به چه محتوایی نیاز دارد. سعی کنید تمام محتوایی که جزو حیطه کاری‌تان هستند را پوشش دهید؛ مهم نیست که تک قسمتی باشد یا از بخش‌های مختلف تشکیل شده باشد، فقط شروع به نوشتن کنید و آنها را در وبسایت خود منتشر کنید. اگر نمی‌دانید فرهنگ برند چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد، مقاله “در ساخت فرهنگ برند چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟” را مطالعه کنید.

حوزه کاری

در چه حوزه‌ای تخصص دارید؟ سعی کنید بخش‌هایی که در آن متخصص هستید را پوشش دهید. اگر می‌دانید مخاطبین هدف شما در بخشی که شما در آن تخصص ندارید فعالیت می‌کنند، باید به همان سمت بروید و محتوای مربوط به آن را تولید کنید. برای انجام این کار، پیشنهاد می‌کنیم با افراد متخصص آن زمینه همکاری کنید. همچنین اگر به زبان انگلیسی تسلط دارید، پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی زبان انگلیسی دومینو که در یوتیوب منتشر شده را مطالعه کنید.

فاکتور دوم اصول سئو چیست: جستجو کنندگان (کاربران)

در این مرحله نوبت به جستجو کنندگان می‌رسد. این افراد همان کاربرانی هستند که برایشان محتوا تولید و سعی می‌کنید از این طریق آنها را جذب کنید. در این بخش باید گوشه چشمی هم به پرسونای برند خود داشته باشید. به چه محتوایی علاقه دارند؟ محتوا را با چه لحنی تولید کنیم؟ و… تولید محتوا بدون داشتن اطلاعات از مخاطب هدف، ارزش چندان زیادی برای برند نخواهد داشت.

هدف جستجو

زمانی که پرسونای مخاطبین خود را تکمیل کردید، می‌توانید به دنبال اهداف جستجوی کاربران بگردید. به دنبال چه چیزی هستند؟ خبر خوب این است که گوگل این اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد. با یک جستجوی ساده می‌توانید لیستی از پرکاربردترین کلمات کلیدی را پیدا و برای سایت خود استفاده کنید. زمانی که کلمات کلیدی مدنظر خود را انتخاب کردید، نوبت به نوشتن محتوا براساس آنها می‌رسد.

موضوع؛ نه کلمه کلیدی

همیشه این نکته را یادتان باشد:”زمانی که محتوا تولید می‌کنید، تمرکز خود را بر روی موضوع بگذارید، نه کلمه کلیدی.” آن زمان که یک صفحه ایجاد می‌کردید، کلمات کلیدی مختلف را در آن پخش می‌کردید و رتبه بالایی در گوگل می‌گرفتید تمام شده. زمانی که برحسب موضوع پیش می‌روید، مطمئن هستید که صفحاتی دارید که براساس نیاز کاربر تهیه شده و قابلیت پاسخگویی به سوالات آنها را دارد.

a girl is writing on notebook اصول سئو چیست
اگر صفحات خود را موضوع محور کنید، شانس بالایی دارید که کاربران را مدت زمان بیشتری با خود نگه دارید.

استفاده از فکت‌های اجتماعی و روانشناسی

استراتژی‌های خود را بر چه اساسی تدوین می‌کنید؟ سعی کنید زمانی که استراتژی یا محتوایی می‌نویسید احساسات، فکت‌های اجتماعی، آمار روانشناسی و نکات علمی را در آن بگنجانید. امروزه برای اکثر برندها فقط آمار و اعدادی که از موتورهای جستجوگر دریافت می‌کنند، اهمیت دارد. اما اگر شما می‌خواهید یک سر و گردن از دیگران جلوتر باشید، بهتر است خودتان را به مخاطبینتان نزدیک کنید. برای انجام این کار بهتر است کمی وقت بگذارید تا بفهمید کاربران شما با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

اعتماد برند

باید بدانید که اعتماد برند تاثیر مستقیمی در تعامل دیگران با شما خواهد داشت. اگر مخاطبین به هر نحوی با برند شما آشنایی داشته باشند، شانس شما برای جلب اطمینان آنها افزایش خواهد یافت. البته این به شرطی است که قبلا از فعالیت‌های شما راضی بوده باشند. اگر برند شما تازه کار است، بهتر است بگذارید محتوایتان با کاربر در تعامل باشد و تا جایی که می‌توانید درمورد برند مبالغه نکنید. توجه داشته باشید محتوایی که تولید می‌کنید بیانگر دانش برند است.

two business men shaking hands
سعی کنید تا جایی که می‌توانید کیفیت محتواهایتان را بالا ببرید زیرا از این طریق می‌توانید به مرجع کاربران تبدیل شوید.

موقعیت مکانی و زبان

جالب است بدانید که موقعیت مکانی و زبان کاربران تاثیر زیادی در شیوه جستجوی آنها خواهد داشت. هر مکان دارای فرهنگ‌های خاص خود است، اصطلاحات و قواعد خاص خود را دارد و کاربران آن مکان، رفتار متفاوتی با موتور جستجوگر دارند. پس اگر می‌خواهید “اصول سئو چیست” را به خوبی یاد بگیرید، بهتر است زمان بیشتری را در این بخش صرف کنید. سعی کنید تمام جزییات آن موقعیت مکانی را درک کنید تا بتوانید تعامل بهتری با مردم آنجا داشته باشید.

فاکتور سوم اصول سئو چیست: موتور جستجوگر

آخرین مرحله در اصول اولیه سئو موتور جستجوگر است. اگر می‌خواهید رتبه سئو خوبی داشته باشید، باید تمام جزییات آن را درک کنید. در ادامه چند بخش مهم گوگل که باید بدانید را برایتان توضیح دادیم.

مدل کسب و کار

این نکته کمی شک برانگیز است و هنوز به اثبات نرسیده. اما ما بر روی چند سایت پیاده کرده و جواب خوبی از آن گرفتیم. اگر حیطه کاری وبسایت شما با گوگل مطابقت داشته باشد، شانس شما برای بهبود رتبه بالاتر خواهد بود. اگر نمی‌دانید این مورد چیست، پیشنهاد می‌کنیم ویدیوی “یک میلیار جستجو، پاسخ دادن به آن سخت است” را که در یوتیوب منتشر شده را مشاهده کنید.

این ویدیوی جذاب به شما می‌گوید که آنها چه مدل کسب و کاری هستند، چه چالش‌هایی دارند و در آینده به کدام سمت خواهند رفت. با مشاهده این ویدیو، می‌توانید به پاسخ سوال‌های خود برسید.

google building اصول سئو چیست

تطابق زبان‌ها

گوگل ارزش زیادی برای تطابق داشتن زبان محتوا با عبارت جستجو شده توسط کاربر قائل است. در چند سال گذشته، گوگل تمام تلاش خود را کرده است که بهترین نتایج را به کاربران خود ارائه دهد. آنها این کار را از طریق آپدیت‌های خود به بهترین نحو ممکن انجام دادند و امروزه این موتور جستجوگر تشابه زیادی به انسان پیدا کرده. اینگونه گوگل سریع‌تر محتوای مرتبط با عبارت جستجو شده را پیدا و به مخاطب خود ارائه می‌کند.

تخصص، اقتدارپذیری و اعتماد (E-A-T)

این فاکتوری است که برای گوگل اهمیت زیادی دارد. تخصص (expertise)، اقتدارپذیری (authoritativeness) و اعتماد (trust). اما این آیتم برای بعضی از سایت‌های سفت و سخت‌تر از سایرین است. اگر وبسایت شما در زمینه‌های سلامت، اقتصاد یا فیتنس فعالیت می‌کند، بهتر است این آیتم را جدی بگیرید. اگر می‌خواهید تمام جزییات این فاکتور را بخوانید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله زبان انگلیسی “آموزش E-A-T” را مطالعه کنید.

در پایان باید مجددا به این نکته اشاره کنیم:”استراتژی سئویی موفق است که تمام این 3 اصول اولیه سئو را در خود داشته باشد.” این اصول شامل بیزینس، کاربر و موتور جستجوگر می‌شدند. اگر سوالی دارید یا نکته‌ای را از قلم انداختیم، می‌توانید از طریق فرم کامنت انتهای این صفحه با ما در میان بگذارید. همچنین اگر می‌خواهید مطالب جدید ما را از دست ندهید، پیشنهاد می‌کنیم ایمیل خود را در فیلد زیر نوشته تا مطالب آینده ما را از دست ندهید. در پایان امیدواریم به خوبی با مفهوم استراتژی سئو چیست آشنا شده باشید.

برای مطالعه جدیدترین مطالب ما، در خبرنامه ایمیلی دومینو عضو شوید

شاید این مطالب برایتان مفید باشند

2 دیدگاه ها

  1. 90d

    سلام. ممنون بابت محتوایی که با ما به اشتراک گذاشتید. این محتوا شامل اطلاعات بسیار مفید و کارآمدی بود؛ به خصوص برای من که در ابتدای مسیر راه‌اندازی یک کسب‌وکار کوچک هستم. ممنون بابت تمام اطلاعاتی که در زمینه اشتراتژی‌های سئو در اختیار ما قرار دادید.

    پاسخ
    • تحریریه دومینو

      با سلام دوست عزیز.
      ممنون بابت انرژی مثبتی که به تیم ما دادید. تمام تلاشمون رو میکنیم تا بتونیم بهترین محتوا رو به شما ارائه بدیم. اگر دوست دارید مطالب بیشتری از سئو بدونین، خوشحال میشیم در خبرنامه ایمیلی ما عضو بشید تا مطالب ما رو از دست ندید.
      با تشکر

      پاسخ

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *