۷ نکته مقاله نویسی که منجر به بهبود رتبه گوگل می‌شود
زمان مطالعه: 7 دقیقه در این مقاله 7 روش اصولی سئو را مورد بررسی قرار دادیم که با استفاده از آنها می‌توانید رتبه گوگل محتوای سایت خود را بهبود بخشید و ترافیک بیشتری دریافت کنید.
تحریریه دومینو
تیم تولید محتوای آژانس دیجیتال مارکتینگ دومینو در تلاش است تا جدیدترین اطلاعات در حوزه‌های طراحی سایت، بهینه سازی موتورهای جستجوگر، تولید محتوا و مدیریت کسب و کار را در اختیار شما قرار دهد.

چقدر برای مقالات خود زمان می‌گذارید؟ برای هر مقاله چه هدفی دارید؟ معمولا برندها از تولید محتوا به عنوان ابزاری برای رسیدن به رتبه سرچ گوگل بهتر استفاده می‌کنند. چه تعداد از آنها استراتژی اصولی و صحیح برای این کار به کار می‌گیرند؟ چند درصد این برندها به صفحه اول و نتایج برتر گوگل می‌رسند؟ مشکل این شرکت‌ها عدم استفاده اصولی از مقالات است. شیوه پیدا کردن کلمه کلیدی صحیح، استراتژی مناسب لینک سازی و… در این مقاله 7 راهکار اصولی و امتحان شده مقاله نویسی را به شما ارائه دادیم تا جایگاه بهتری در سرچ گوگل داشته باشید.با مطالعه این مقاله می‌توانید با روش‌های اصولی که محتوای شما را به صدر نتایج می‌رساند آشنا و شوید و رتبه گوگل محتوای خود را ارتقا دهید.

سئو رایتینگ یا نوشتن بر اساس سئو چیست؟

سئو رایتینگ فرایندی است که طی می‌کنید تا محتوایتان در صفحه اول و جزو برترین نتایج موتورهای جستجوگر مانند گوگل باشد. این پروسه، تحقیق درباره کلمات کلیدی هدف، مقاله نویسی با کیفیت بالا و بهینه سازی المان‌های صفحه به منظور بررسی آسان‌تر کرالرها را شامل می‌شود.

طبق آماری که وبسایت searchenginejournal در سال 2020 منتشر کرد، نرخ کلیک لینک‌هایی که در رتبه اول گوگل هستند 25% می‌باشد. لینکی که در رتبه گوگل جایگاه دوم را دریافت می‌کند، 15% و سایت‌هایی که پایین‌تر هستند به 2.5% می‌رسد. اگر وبسایت شما به صفحه دوم برسد، این عدد کمتر هم خواهد شد.

این به آن معناست که اگر در مقاله نویسی خوب عمل نکنید و رتبه سرچ گوگل خود را از دست بدهید و به صفحه دوم آن برسید، شانس بسیار کمی برای دیده شدن توسط مخاطبینتان دارید. در چنین شرایطی آسان‌ترین راهی که پیش پای شما قرار خواهد گرفت، “تبلیغ” است که مبلغ زیادی را از شما خواهد گرفت. سوالی که در اینجا پیش می‌آید این است که با چه تکنیک‌هایی مقاله نویسی کنیم تا در رتبه گوگل، بهترین جایگاه را داشته باشیم؟

a man is writing something on paper in front of laptop and blogging
فرایندی که طی می‌کنید تا مقاله‌تان رتبه بهتری در گوگل داشته باشد، سئو نویسی نام دارد.

۷ روش ادغام سئو و مقاله نویسی برای داشتن رتبه سرچ گوگل بهتر

پیش از اینکه توضیحات این بخش را در اختیارتان قرار دهیم، باید به شما بگوییم که یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در سئو، داشتن استراتژی مناسب و اصولی است. استراتژی SEO، فرآیندی است که در آن محتوای وبسایت شما طوری سازماندهی می‌شود تا به موتورهای جستجوگر مانند GOOGLE کمک کند موضوعات مرتبط با سرچ کاربر را در سایت شما پیدا کند و آن را در نتایج جستجو نمایش دهد. اگر نمی‌دانید چگونه استراتژی سئو مناسبی برای سایت خود بنویسید، حتما مقاله “استراتژی سئو چیست و از چه فاکتورهایی در ساخت آن استفاده می‌شود؟” را مطالعه کنید.

1.از تیترها به نفع خودتان استفاده کنید

تیترها به خزندگان گوگل (crawlers) کمک می‌کنند تا موضوع مقاله یا منظور پاراگراف مدنظر را متوجه شوند. کرالرها را خوانندگانی تصور کنید که در حال بررسی محتوای شما هستند. آنها به دنبال چیزی می‌گردند تا موضوع کلی را بفهمند؛ اینجاست که تگ H1 اهمیت پیدا می‌کند. سپس تگ‌های H2، H3 و H4 مقاله شما را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند. پس اگر می‌خواهید در مقاله نویسی موفق عمل کنید و رتبه گوگل خود را ارتقا دهید، حتما تیترهایی بنویسید که منظور پاراگراف را به صورت شفاف بیان کند. بهتر است کلمات کلیدی خود را در آن قرار دهید.

2.نقاط برجسته مقاله خود را مشخص کنید

در مقاله نویسی و سئو، نقاط برجسته بخش‌هایی از محتوا هستند که نزدیک‌ترین جواب به عبارت جستجو شده می‌باشند. به طور مثال اگر کسی عبارت “چگونه ساختار سئو محور برای سایت خود بسازیم؟” را در گوگل جستجو کند، گوگل از نقاط برجسته مقالاتی که از قبل ایندکس کرده استفاده می‌کند.

برای این که چنین امتیازی از گوگل دریافت کنید، باید به صورت واضح و کامل، به سوالاتی که ذهن کاربران را درگیر کرده، پاسخ دهید. به طور مثال اگر می‌خواهید موضوع “ساخت استراتژی سئو” را پوشش دهید، می‌توانید عبارت “منظور از استراتژی سئو چیست؟” را در تگ H1 خود قرار دهید. زمانی که تیتر مناسب را پیدا کردید، حتما کلمه کلیدی اصلی خود را در آن قرار دهید. سعی کنید آن را در ابتدای تیتر خود بنویسید.

3.برای کاربران بنویسید؛ نه موتور جستجو!

با تمام توضیحاتی که داده شد، باز هم بعضی‌ها فراموش می‌کنند که کاربران از گوگل به عنوان مرجعی استفاده می‌کنند تا پاسخ سوالاتشان را بفهمند. بهترین راه برای داشتن رتبه سرچ گوگل بهتر، بالا بردن کیفیت محتوای سایتتان است.

اما چگونه این کار صورت می‌گیرد؟ بالاتر گفتیم که گوگل در مرحله اول متن شما را اسکن می‌کند و متناسب به تیترهایی که در مقاله نویسی استفاده کردید، با موضوع محتوای شما آشنا خواهد شد. سپس پاراگراف مربوط به هر تیتر را اسکن و با پاسخ سوال تطابق می‌دهد. هر چقدر که محتوای شما به عبارات جستجو شده کاربران نزدیک‌تر باشد، رتبه گوگل بهتری خواهید داشت.

برای بالا بردن کیفیت محتوایتان سعی کنید پرسونا، چالش‌ها، علایق و انگیزه‌های مخاطبینتان را در نظر گرفته و مطابق آنها بنویسید. اگر این گزینه‌ها را در نظر بگیرید، نه تنها کیفیت کار را بالا خواهید برد، بلکه موضوع مقاله نویسی بهتری هم پیدا خواهید کرد.

a man sitting on chair and using laptop
سعی کنید در مقاله‌هایتان لحن دوستانه‌ای داشته باشید تا به مخاطب احساس ارتباط دو طرفه انسانی را القا کنید.

4.کلمه کلیدی خود را در متاتگ بنویسید

اهمیت استفاده از متاتگ را می‌دانید؟ اگر پاسخ شما “نه” باشد، احتمالا از یکی از بزرگترین شانس‌های مقاله خود برای داشتن رتبه سرچ گوگل بهتر، استفاده نکردید.

تا اینجا درمورد چند نکته‌ای که در مقاله نویسی به شما کمک می‌کنند تا ارتباط بهتری با گوگل داشته باشید، صحبت کردیم: تیترها، کلمات کلیدی و نقاط شاخص. توضیحات متا یا meta description محدوده دیگری است که تاثیر زیادی در رتبه گوگل شما خواهد داشت. این توضیحات نهایتا 250 کاراکتر طول دارند و زیر تیتر سایت شما در نتایج گوگل قرار خواهند گرفت.

meta description in google results
متاتگ اهمیت زیادی برای کرالرهای موتورجستجوگر گوگل دارد.

از توضیحات متا استفاده کنید و درمورد مطلبتان اطلاعاتی را به مخاطب ارائه دهید. در نوشتن متاتگ، این موارد را رعایت کنید:

  • کوتاه بنویسید
  • یک یا دو کلمه کلیدی در آن به کار بگیرید
  • متقاعد کننده و خاص بنویسید

5.از تگ ALT در تصاویر استفاده کنید

سعی کنید در تمامی تصاویری که در محتوای خود به کار می‌گیرید (چه تصویر شاخص و چه تصاویر بدنه) از ALT Text استفاده کنید. این تگ وقایعی که در عکس اتفاق می‌افتد را عنوان می‌کند و همچنین به گوگل موضوع آن را توضیح می‌دهد. به طور مثال تصور کنید که تصویری که می‌خواهید استفاده کنید درمورد یک رویداد مشترک است. شما برای مقاله نویسی خود این را انتخاب کردید:

online meeting
با نوشتن تگ ALT، به گوگل موضوع تصویر را بفهمانید و رتبه گوگل خود را بهبود بخشید.

توضیحی که می‌نویسید با به شکل “شخصی که در جلسه کاری شرکت کرده و یک خودکار در دستش گرفته” باشد. این جمله به خوبی شرایط را توصیف می‌کند. همچنین این عبارت، کلمه کلیدی شما که “جلسه کاری” بود را هم شامل می‌شود.

6.به سایت‌هایی با اعتبار بالا لینک دهید

“اگر از لینک خارجی استفاده کنیم به اعتبار سایت ما ضربه می‌زند.” این تفکر اکثر سئوکاران است. آیا شما هم چنین اعتقادی دارید؟ مسئله لینک سازی، یکی از مهم‌ترین اصول سئو است. زمانی که مقاله نویسی می‌کنید، اصلا از لینک سازی خارجی نترسید! زمانی که شما به سایت‌هایی با اعتبار بالا لینک می‌دهید، نه تنها به مخاطبین خود منبع خود را معرفی می‌کنید، بلکه به کرالرها نشان می‌دهید که پیش از نوشتن این مقاله تحقیق کردید.

با استفاده از این تکنیک در واقع یک تیر و دو نشان زدید. هم به کاربران خود می‌گویید که برایشان وقت گذاشتید و محتوا را از منابع موثق تهیه کردید و اعتمادشان را به دست می‌آورید، هم کاربران زمان بیشتری را در سایت صرف می‌کنند که این منجر به بهبود رتبه سرچ گوگل شما می‌شود.

7.به سایر مقالات بلاگتان لینک دهید

لینک سازی داخلی به کرالرهای موتور جستجوگر کمک می‌کند تا نقشه سایت (site map) را بهتر درک کنند؛ همچنین به کاربران اجازه می‌دهد که سایر محتوای شما را مطالعه کنند و اینگونه شما را به عنوان یک مرجع خوب بشناسند. اما در جهت دیگر، لینک کردن مقاله به سایر صفحات سایت کاربران را در سایت شما نگه خواهد داشت. گوگل این عمل را دوست دارد و در نتیجه رتبه سرچ گوگل بهتری خواهید داشت.

زمانی که می‌خواهید عمل لینک سازی را انجام دهید (چه داخلی و چه خارجی) سعی کنید توضیحات ساده و روان بنویسید و از نوشتن هرگونه عبارت که شبیه به پیام‌های “اسپم” هستند خودداری کنید. سعی کنید چیزهایی بنویسید که کاربران را ترغیب به کلیک کند. به عنوان مثال نوشتن عبارت “اینجا کلیک کنید” دیگر کاربران را ترغیب به کلیک برروی لینک نمی‌کند؛ اما نوشتن جمله “راهنمای سئو را دانلود کنید” در گام اول کاربر را کنجکاو می‌کند که بداند این لینک حاوی چه اطلاعاتی است و در گام نخست او را ترغیب به کلیک می‌کند.

به عنوان نکته نهایی باید بگوییم که فشرده سازی تصاویر نیز کمک بزرگی به رتبه سرچ گوگل شما خواهد داشت. سعی کنید پیش از آپلود عکس‌ها در مقاله، حتما سایز آنها را کاهش دهید تا صفحاتتان با سرعت بهتری باز شوند. وبسایت tinypng یکی از سایت‌های خوبی است که این کار را برای شما انجام خواهد داد. همچنین اگر سوالی داشتید می‌توانید از طریق بخش “کامنت‌ها” در انتهای همین صفحه یا از طریق صفحه تماس با ما، سوال خود را مطرح کنید.

برای مطالعه جدیدترین مطالب ما، در خبرنامه ایمیلی دومینو عضو شوید

شاید این مطالب برایتان مفید باشند

3 بخش مهم استراتژی در اصول سئو چیست؟

3 بخش مهم استراتژی در اصول سئو چیست؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه برای نوشتن استراتژی سئو، چه اصولی را در نظر می‌گیرید؟ آیا 3 اصل بیزینس، کاربر و موتور جستجوگر را در استراتژی خود به کار می‌برید. بهتر است این مقاله را مطالعه کنید تا به خوبی با آن آشنا شوید.

0 نظر

دنبالک ها / پینگ

  1. کسب و کار کوچک خود را با این ۷ ترفند کم‌خرج برند کنید - آژانس دیجیتال مارکتینگ دومینو - […] چگونه باید این کار را انجام دهید، می‌توانید مقاله “7نکته مقاله نویسی که منجر به بهبود رتبه گوگل می‌شود”…

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *