کسب و کار کوچک خود را با این ۷ ترفند کم‌خرج برند کنید
زمان مطالعه: 8 دقیقه در این مقاله 7 تکنیک کاملا کم خرج را مورد بررسی قرار دادیم که به برندهای زیادی در بحث برندینگ کمک کردند.
تحریریه دومینو
تیم تولید محتوای آژانس دیجیتال مارکتینگ دومینو در تلاش است تا جدیدترین اطلاعات در حوزه‌های طراحی سایت، بهینه سازی موتورهای جستجوگر، تولید محتوا و مدیریت کسب و کار را در اختیار شما قرار دهد.

کسی می‌تواند ادعا کند که کلمه “برند” به گوشش نخورده؟ کسانی که در حیطه بازاریابی و مارکتینگ فعالیت می‌کنند، این کلمه را زیاد شنیده‌اند. به جرات می‌توان گفت که شنیدن واژه “برند” به یک روزمرگی برایشان تبدیل شده. پرسونال برند، برند رهبر، برند خارج از رقابت و … اما زمانی که این لغت به همراه “کسب و کار کوچک” یا “بیزینس” می‌آید، رنگ و بوی جدیدی به خود می‌گیرد. به طور مثال عبارت “کسب و کار کوچک خود را برند کنید” کمی شما را نگران خواهد کرد. آیا باید متخصصی در این زمینه استخدام کرد؟ آیا این کار خرج زیادی را روی دستم خواهد گذاشت؟

شاید ندانید؛ اما راهکارهای مناسب و کم‌خرجی وجود دارند که می‌توانند به شما در بخش برندینگ کمک کنند. البته باید بدانید که مانند تمام اصول برندینگ دیگر، این استراتژی‌ها نیز زمان‌بر هستند و در کنار آن، باید نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خود را هم رصد کنید. در ادامه به شما توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توانید بیزینس کوچک (small business) خود را برند کنید.

چگونه کسب و کار خود را برند کنید؟

یک برند از المان‌های محسوس و نامحسوس زیادی تشکیل شده. مثل چه المان‌هایی؟ سوال خوبی است! اگر بخواهیم یک مثال شفاف برایتان بزنیم، می‌توانیم به لوگو اشاره کنیم. لوگو یا نماد تجاری شما المانی بصری است که بیزینس شما را در ذهن کاربر نگه می‌دارد، با احساسات مخاطب بازی می‌کند و از طرف برند شما صحبت می‌کند. اما این تنها روش برای برقراری ارتباط با مخاطبینتان نیست. روش دیگری که به کسب و کار کوچک شما کمک می‌کند ساخت ارتباطات مناسب است که از روش‌های نامحسوس تلقی می‌شود.

some people have meeting
کسب و کار کوچک
ارتباطات شما به عنوان یک مدیر نقش موثری در برندینگ شما خواهد داشت.

این ابزارها با هم کار می‌کنند و هیچ کدام به تنهایی قادر نیستند قدرت درک مردم را نسبت به برند شما افزایش دهند. پس باید مدت زمان مناسبی را به انجام این کار اختصاص دهید تا بتوانید تمام اجزای کسب و کار کوچک خود را در محوریت یکدیگر قرار دهید و بیزینس خود را برند کنید. در ادامه چند راهکار از آلیشیا کالینس برای شما نوشتیم. او پیشنهاد می‌دهد که با بهبود این موارد می‌توانید یک برند قوی برای خود داشته باشید.

  • داستان و جایگاه برند
  • شعار برند
  • ارزش‌ها و خدمات برند
  • مخاطبان هدف
  • لحن برند
  • کیفیت بالا در نوشتن مقالات

اگر نمی‌دانید چگونه داستان برند مناسبی برای خود تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “چگونه مثل نتفلیکس داستان برند خود را هیجان انگیز کنیم؟” را مطالعه کنید.

زمانی که هویت کسب و کار کوچک خود را مشخص کردید، نوبت به نوشتن پیام برند می‌شود. این پیام باید استراتژیک باشد، به کاربر دلیل خاص بودنتان را توضیح دهد، پیشنهادات شما را ارائه دهد و با چند دلیل، کاربر را ترغیب به استفاده از خدماتتان کند. به طور مثال به این پیام برند که به کسب و کار oatly -یک بیزینس مربوط به لبنیات- اختصاص دارد، دقت کنید.

آیا ثروتمندترین فرد جهان این کسب و کار را پیشنهاد داده؟ حتی اگر در ماه هم باشی، متوجه نوشیدن نوشیدنی (آبجو) توسط مردم خواهی شد و ما دوست نداریم مردم در 5 روز 2-3 لیتر بنوشند. چیزی که ما دوست داریم، دور ریختن خوراکی‌های مضر است. دوستتان داریم. اوتلی

Outly

با این روش‌های کم هزینه کسب و کار کوچک خود را برند کنید

1.برای داشتن درک بهتر از مخاطبینتان، پرسونا تدوین کنید

احتمالا شنیده‌اید که داشتن اطلاعات از مخاطبین، باعث می‌شود دست شما در نوشتن پیامی که نظرشان را جلب کند بازتر باشد. اما چگونه باید اطلاعات مشتریان خود را بدست آورید؟ بهترین راه آن، تدوین پرسونا است. همانطور که می‌دانید پرسونا توضیحات مختصری از مشتری ایده‌آل شماست. نکته حائز اهمیت اینجاست که با ساخت پرسونا می‌توانید به چالش‌های خریداران هم پی ببرید و تلاش کنید تا طوری استراتژی بچینید که بتوانید مشکلاتشان را حل کنید.

a persona example
این نمونه‌ای از پرسونای تدوین شده توسط برند Macy است.

2.هویت برند خود را شکل دهید

زمانی که برای خود پرسونایی طراحی کردید، برند شما کم‌کم شروع به شکل‌گیری می‌کند. ساخت هویت برند -برند را برند شما می‌کند- و لحن، چیزی است که طریقه نوشتن متن‌ها و شیوه صحبت کردن با سایر کاربران را در شبکه‌های اجتماعی و … مشخص می‌کند. طی کردن این پروسه چیزی شبیه به تدوین پرسونا است. اما تفاوت اینجاست که در این مرحله باید به سوالاتی درمورد خودتان توضیح دهید. به طور مثال “ارزش‌های کسب و کار کوچک شما چیست؟”، “چه چیزهایی ارائه می‌دهید؟” و “دوست دارید مردم چگونه درمورد شما صحبت کنند؟” می‌توانند سوال‌های خوبی باشند.

زمانی که به این سوال‌ها پاسخ دادید، تمرکز خود را بر روی ساخت محتوایی که آنها را پشتیبانی می‌کند، بگذارید. نوشتن ایمیل‌های تاثیرگذار، مقاله، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و ساخت مولتی مدیایی که ارزش‌های برند شما را بازگو کند، تاثیر زیادی خواهد داشت. سعی کنید در این مدل محتوا ارزش‌های کسب و کار و خدماتتان را به صورت کامل به مخاطبینتان توضیح دهید.

writing on a notebook next to laptop
سعی کنید محتوایی که می‌نویسید را در چارچوب لحن برندتان بنویسید.

3.نقشه دقیقی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید

تا به اینجای کار اطلاعات مشتریان (پرسونا) و نقشه برند خود را طراحی کردید. اما ایده‌ای دارید که ارتباط خود را با مشتریانتان بهبود بخشید؟ اصلا مشتریان شما کجا هستند؟ در این مرحله شانس خوبی دارید تا آنها را در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنید. در سال 2020 برند اسپروت سوشال گزارشی را درمورد وضعیت خرید کردن کاربران منتشر کرد. در این گزارش بیان شد که 89% کاربران از برندهایی خرید می‌کنند که آنها را در سوشال مدیا دنبال می‌کنند.

همچنین در این گزارش ذکر شد که مردم دوست دارند اطلاعات خود نسبت به برند و محصولات آن را افزایش دهند. در حقیقت 59% از پاسخ‌دهندگان این دلیل را مهم‌ترین علت برای دنبال کردن برندها دانستند. حالا که تصویری از چیزهایی که کاربرانتان نیاز دارند را در ذهنتان متصور شدید، نوبت به این می‌رسد که بفهمید مخاطبان شما در کدام پلتفرم فعالیت بیشتری دارند. برای این کار یکی از روش‌های کارآمد، تجزیه و تحیلیل آمار جمعیتی پلتفرم‌های اجتماعی است. در ادامه دموگرافی 2021 تعدادی از پلتفرم‌های اجتماعی را برایتان قرار دادیم.

4.برای کسب و کار کوچک خود بلاگ راه‌اندازی کنید

ما سعی کردیم در دسته بندی سئو خود اصول سئو و اهمیت آن را برای شما توضیح دهیم. مقاله نویسی در نقش هسته اصلی inbound marketing محسوب می‌شود. اگر نمی‌دانید چگونه باید این کار را انجام دهید، می‌توانید مقاله “7نکته مقاله نویسی که منجر به بهبود رتبه گوگل می‌شود” را مطالعه کنید.

5.ارائه سرویس به مخاطب (customer service) را اولویت خود قرار دهید

می‌دانید چرا این آیتم از اهمیتی زیادی برخوردار است؟ زیرا اینگونه می‌توانید به کاربرانتان بگویید که ما برای شما وقت می‌گذاریم و شما را تنها نخواهیم گذاشت. اینگونه ارتباط دوستانه و احساسی با شما برقرار خواهند کرد و به دلیل پاسخگویی مناسب شما و پشتیبانی از خدماتتان، به شما اعتماد خواهند کرد. همچنین می‌توانید از آنها بخواهید برای شما محتوا تولید کنند تا خود را هسته‌ای از برند شما تصور کنند. به طور مثال از کاربران بخواهید پس از استفاده از خدمات یا محصولات شما، ویدئویی از خود ضبط کرده و آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند. با این کار یک تیر و چند نشان می‌زنید:

  • در گام نخست، مخاطبان بجای شما تبلیغ می‌کنند. با این کار می‌توانید در هزینه تبلیغات خود صرفه جویی کنید.
  • در مرحله بعد، یک محتوای حاضر و آماده برای شبکه‌های اجتماعی بدست آوردید. تنها کاری که باید انجام دهید انتشار آن است.
  • پس از انتشار نیز تبلیغاتی مجدد برای شما محسوب می‌شود. یعنی هم مخاطبین شما از کیفیت محصولات شما آگاه می‎‌شوند و هم مخاطبین مشتری -که در شبکه‌های اجتماعی درمورد شما صحبت کرده- با برند شما آشنا می‌شوند و شانس گسترش ارتباطات را هم خواهید داشت.
a man sitting and laughing
اگر از customer service به خوبی استفاده کنید، می‌توانید اعتماد مشتریان هم جلب کنید.

6.با برندهای دیگر همکاری کنید (Co-Branding)

زمانی که به تازگی برندی را آغاز می‌کنید، احتمالا نمی‌توانید آن بازدهی که توقعش را داشتید بدست آورید. می‌توانید منتظر بمانید تا به میزانی که می‌خواهید برسید، اما این پروسه بلند مدتی است. در این شرایط، یک روشی که می‌تواند نام کسب و کار کوچک شما را در معرض دید افراد بیشتری قرار دهد، همکاری با برندهای حوزه خود است. نکته اینجاست که برای انجام این کار نمی‌توانید هر برندی را برای همکاری انتخاب کنید. سعی کنید هنگام انتخاب همکار خود به موارد زیر پاسخ دهید:

  • مخاطبین همکارتان به شما علاقه‌مند خواهند شد؟
  • مخاطبین شما به همکارتان اعتماد خواهند کرد؟
  • پیشنهادی برای برند همکارتان دارید؟
Businespeople at panel discussion in board room
همکاری با برندهای هم حوزه خود، روشی نسبتا سریع برای افزایش بازدهی خواهد بود.

7.کلاس آموزشی یا وبینار برگزار کنید

کسانی در شرکتتان هستند که استعداد خاصی داشته باشند؟ کسی را دارید که به عنوان مثال در ایمیل مارکتینگ یا طراحی سایت تبحر داشته باشد؟ یک روش جذاب و کارآمد برای اینکه بتوانید کسب و کار کوچک خود را برند کنید برگزاری کلاس آموزشی یا وبینار است. می‌توانید از پلتفرم‌های اجتماعی برای تبلیغات استفاده کنید؛ به این صورت که پست‌های خبری تولید کنید و آن‌ها را به وسیله هشتگ در معرض دید کاربران این فضا قرار دهید.

همچنین اگر سایتی دارید که بازدید خوبی دارد، می‌توانید از طریق پنجره pop-up به تبلیغ دوره‌های خود بپردازید.

a man hosting webinar
از طریق برگزاری این کلاس‌ها می‌توانید به درآمد کسب و کارتان هم کمک کنید.

نکته‌ای که در این مقاله سعی کردیم به شما بگوییم این بود که همیشه لزومی ندارد برای برند کردن یک کسب و کار به یک حساب بانکی پرپول متصل باشید. اکثر تکنیک‌هایی که در این مقاله بیان شد به صورت رایگان قابل اجرا هستند و می‌توانند بازدهی خوبی برای کسب و کار کوچک و تازه تاسیس شما داشته باشند. در پایان سعی کنید دو نکته را همیشه به خاطر بسپارید: همیشه حواستان به کاربرانتان باشد و پیامی برای برند خود در نظر بگیرید که خدمات و مسئولیت‌های شرکت شما را به صورت واضح به کاربران توضیح دهد.

برای مطالعه جدیدترین مطالب ما، در خبرنامه ایمیلی دومینو عضو شوید

شاید این مطالب برایتان مفید باشند

چه اصولی در طراحی بیلبورد تبلیغاتی خلاقانه به ما کمک می‌کند؟

چه اصولی در طراحی بیلبورد تبلیغاتی خلاقانه به ما کمک می‌کند؟

برای عبور و مرور خود از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید یا خودروی شخصی؟ اگر از ناوگان عمومی استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر به چشمتان خورده. به عنوان کسی که به این تبلیغات محیطی نگاه می‌کند، چند درصد آنها برای شما جذاب بوده؟ با اینکه...

2 دیدگاه ها

  1. Avatar

    سلام و عرض ادب. وقت شما بخیر.
    ممنونم از مطلب عالی که تهیه کردید. آیا این تکنیک‌هایی که ذکر کردید جزء تکنیک‌های بازاریابی چریکی هستند؟
    سپاسگزارم.

    پاسخ
    • سهیل عابدین پور

      سلام دوست عزیز.
      بله موارد 4،5 و 6 به نوعی بازاریابی چریکی محسوب می‌شود.

      پاسخ

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *