چگونه برای سایت خود ساختار سئو محور بسازیم؟
ساختار سایت چیست؟ آیا سئو آن تاثیری بر رتبه ما نزد موتورهای جستجوگر دارد؟ در این مقاله مزایا و اصول سئوی ساختار را به شما توضیح دادیم.
سهیل عابدین پور
چند سالی است که در زمینه بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کنم. اصلی‌ترین حوزه فعالیتم در زمینه سئو و بهینه سازی سایت بوده اما حدود یک سال است که در بخش تولید محتوا نیز فعالیت می‌کنم.

تا به حال درمورد تهیه ساختار سایت خود فکر کرده‌اید؟ می‌دانید چگونه ساختاری بسازید که روی سئوی سایت‌تان تاثیر مثبت بگذارد؟ تهیه ساختار مناسب، یکی از اصول مهم در آموزش سئو محسوب می‌شود. نکته‌ای که عموما نادیده گرفته می‌شود و کمتر کسی به آن توجه می‌کند. همانطور که می‌دانید، یک وب سایت نباید مجموعه‌ای از صفحات باشد که به صورت رندوم کنار هم قرار گرفته‌اند و باید حین چینش آن‌ها دقت لازم را داشته باشید تا به درستی تکه‌های پازل را کنار هم بچینید. در این مقاله هرآنچه که برای تهیه ساختار سایت براساس اصول سئو نیاز دارید را در اختیارتان قرار دادیم.

ساختار سایت چیست؟

ساختار سایت، شیوه قرار گرفتن محتوای آن (صفحات و مقالات) کنار یکدیگر است. این بخش، عموما به مهندسی سایت شما مربوط می‌شود؛ روشی که طراح در پیش گرفته تا محتوا را به کاربران نمایش دهد. اگر بخواهیم کمی اختصاصی‌تر بگوییم، می‌توانیم این بخش را “فریم ورک (framework)” سایت نامگذاری کنیم. اگر فریم ورک وب‌ سایت شما به خوبی طراحی شده باشد، این امکان را به کاربران می‌دهد که به راحتی صفحات و مقالات شما را رصد کنند تا درک بهتری از برند شما بدست بیاورند. یادتان باشد که در آموزش سئو به این بخش توجه زیادی شده.

خوب است بدانید که ساختار سایت شامل نامک‌های صفحات (URLs)، دسته بندی‌ها، منو و لینک سازی داخلی می‌شود.

designing site structure
ساختار سایت باعث بهبود روند پیمایش سایت توسط کاربر می‌شود.

چرا باید استفاده از آن را جدی بگیریم؟

فرقی نمی‌کند که سایت شما مربوط به یک کسب و کار کوچک باشد یا برند بزرگی از آن استفاده کند؛ فرقی نمی‌کند که سایت شما چه تعداد صفحه دارد. استفاده از ساختاری مناسب، باعث می‌شود تا هم کاربر از رصد کردن وبسایت شما لذت ببرد و هم کرالرهای موتورهای جستجوگر سایت شما را راحت‌تر پیمایش کنند. مزایای استفاده از آن را دسته بندی کنیم؟ اگر بخواهیم دلایل به کار گیری آن را تقسیم کنیم، احتمالا به دو دسته “مزایای آن برای کاربر”  و “مزایای آن برای موتور جستجوگر”  تبدیل می‌شوند.

مزایای ساختار سایت برای کاربر

احتمالا یکی از دلایل اصلی که باعث می‌شود شما از وب ‌سایت برای کسب و کار خود استفاده کنید، نمایش آسان محصولات به کاربر است. زمانی که شما می‌خواهید مخاطبین خود را از محصولات، خدمات و حتی اخبار برند خود آگاه کنید، باید آن‌ها را در راس استراتژی‌های خود قرار دهید. اما استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

  • اهمیت ویژه در UX

مسیری که برای طراحی سایت خود انتخاب می‌کنید، نقش مستقیمی برروی تجربه کاربری دارد و این بدان معناست که هرچه کار کاربران را برای رسیدن به خدمات، مقالات، صفحات و سایر بخش‌های سایتتان را راحت‌تر کنید، کاربران حس بهتری از صرف زمان در سایت شما بدست می‌آورند.

site structure
اگر می‌خواهید نکات UX را به خوبی رعایت کنید، ساختار سایت را در آموزش سئو جدی بگیرید.

  • سادگی پیمایش سایت توسط کاربر

زمانی که طبق برنامه ریزی، سایت خود را طراحی می‌کنید، در واقع به خوبی نیاز کاربران را برطرف می‌کنید. البته باید دقت داشته باشید که اولین نیاز کاربر حین رصد سایت، سادگی محیط آن برای پیمایش است.

مزایای آن برای موتور جستجوگر

  • مهم‌ترین محتوای شما هایلایت می‌شود

اگر ساختار خوبی را برای سایت خود در نظر گرفته باشید، می‌توانید به راحتی محتویات مهم را، به عنوان محتوای شاخص انتخاب کنید. با این کار شما به گوگل نشان می‌دهید که کدام مطالب شما رقابتی هستند.

  • نقش موثر در لینک بیلدینگ دارد

دریافت بک لینک، یک راه مهم برای افزایش اعتبار سایت نزد موتور جستجوگر است. برای بدست آوردن لینک از سایت‌های دیگر، شما باید در مطالب خود، به سوالات کاربران اشاره کنید تا به عنوان یک مرجع شناخته شوید.

link building
با داشتن ساختار سایت مناسب، می‌توانید شانس دریافت بک لینک را بالا ببرید.

اگر می‌خواهید رتبه سایت خود را از طریق تولید محتوا افزایش دهید و نمی‌دانید چگونه باید این کار را انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “7 تکنیک مقاله نویسی برای بهبود رتبه گوگل” را مطالعه کنید.

چگونه در آموزش سئو ساختار سایت سئو محور بچینیم؟

  • جستجوی کلمات کلیدی

هر استراتژی سئو براساس جستجوی کلمات کلیدی آغاز می‌شود. البته به جز آن، شما باید کلمات کلیدی که قصد استفاده از آن در پروژه دارید را بدانید. برای این کار می‌توانید از گوگل ترندز استفاده کنید. البته جلسات هم‌فکری هم می‌توانند به شما در پیدا کردن ایده‌های مرتبط به هدف برندتان مفید باشند. زمانی که کلمات کلیدی اصلی برند خود را انتخاب کردید، زمان پیدا کردن کلمات کلیدی زیرشاخه می‌رسد. در این مرحله عمیق شوید و آنچه را که می‌توانید در آن دسته از محتوا پوشش دهید را انتخاب کنید.

Google trends
سعی کنید برای رصد میزان جستجوی کلمات کلیدی از گوگل ترندز استفاده کنید.
  • برنامه ریزی مناسبی داشته باشید

برنامه ریزی دقیق و مناسب برای پیاده کردن ساختار سایت، کلید مهمی است که در رسیدن به اهداف کمکتان می‌کند. پس از مشخص کردن موضوعات در مرحله قبل، این بار نوبت به مشخص کردن محتویات شاخص و مطالب جانبی می‌رسد. توجه داشته باشید که محتوای شاخص عموما با کیفیت‌ترین مقاله بلاگ شما در دسته بندی مربوطه است.

زمانی که مطلب شاخص خود را انتخاب کردید، بهتر است سایر مقالات موجود در آن دسته را به مقاله شاخص
خود لینک کنید.

employees planning آموزش سئو
داشتن برنامه ریزی برای ساخت ساختار سایت، فاکتوری مهم در موفقیت آن است.

برنامه خوبی برای منوهای سایت خود داشته باشید

همانطور که می‌دانید، منو، به کاربران کمک می‌کند تا سریع‌تر به چیزی که می‌خواهند برسند. اگر کمی هوشمندانه برنامه ریزی کنید، می‌بینید که قرار دادن محتوای شاخص در آن، اقدامی زیرکانه است. اما این تنها نکته‌ای نیست که باید حین ساخت منو به آن توجه کنید. در زمان طراحی آن، باید تمام بخش‌های سایت خود را در نظر بگیرید و مهم‌ترین مطالب سایت را در navigation menu قرار دهید.

بهتر است برای بهینه بودن فعالیت‌های خود در گوگل، استراتژی این کار را بنویسید. اگر نمی‌دانید چگونه باید این کار را بکنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “استراتژی سئو چیست و از چه فاکتورهایی در ساخت ان استفاده می‌شود” را مطالعه کنید.

از لینک سازی داخلی به خوبی استفاده کنید

لینک سازی داخلی اقدامی تاثیر گذار برای بهبود کیفیت ساختار سایت است. اگر تاکنون اطلاعات دقیقی درمورد این فاکتور مهم سئو ندارید، لینک‌هایی هستند که از صفحه‌ای در سایت، به صفحات دیگر داده می‌شوند. با این کار می‌توانید ساختار سایت خود را به خوبی در اختیار کرالرهای موتور جستجوگر  قرار دهید.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که داشتن ساختار سایت سئو محور، می‌تواند نتیجه خیلی خوبی در بهبود رتبه سئو شما داشته باشد؛ به همین دلیل سعی کنید برای انتخاب مناسب آن زمان مناسب را صرف کنید. توجه داشته باشید که استراتژی که می‌چینید باید طوری باشد که هم برای کرالرهای موتورهای جستجوگر و هم برای کاربران قابل قبول باشد.

برای مطالعه جدیدترین مطالب ما، در خبرنامه ایمیلی دومینو عضو شوید

شاید این مطالب برایتان مفید باشند

3 بخش مهم استراتژی در اصول سئو چیست؟

3 بخش مهم استراتژی در اصول سئو چیست؟

برای نوشتن استراتژی سئو، چه اصولی را در نظر می‌گیرید؟ آیا 3 اصل بیزینس، کاربر و موتور جستجوگر را در استراتژی خود به کار می‌برید. بهتر است این مقاله را مطالعه کنید تا به خوبی با آن آشنا شوید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *