هر آنچه که باید درمورد ساخت برنامه بازاریابی در سال 2021 بدانید
زمان مطالعه: 6 دقیقه می‌دانید برنامه بازاریابی چه شباهت‌هایی با استراتژی مارکتینگ دارد؟ برنامه بازاریابی مانند مسیری که است شما را به اهداف خود می‌رساند.
تحریریه دومینو
تیم تولید محتوای آژانس دیجیتال مارکتینگ دومینو در تلاش است تا جدیدترین اطلاعات در حوزه‌های طراحی سایت، بهینه سازی موتورهای جستجوگر، تولید محتوا و مدیریت کسب و کار را در اختیار شما قرار دهد.

تصور کنید برند شما مدتی است که مشغول تولید محتوا است و عملکرد تیم، مدیرتان را قانع کرده که از بازاریابی محتوایی برای شرکت استفاده کند. اما در این میان یک مشکل کوچک وجود دارد. او از شما خواسته است تا استراتژی بازاریابی را برای فعالیت خود نوشته و ارائه دهید؛ اما شما تا به حال چنین کاری را انجام ندادید.
خوشبختانه در این مقاله استراتژی‌های مناسب ساخت برنامه بازاریابی شرکت را برای شما توضیح دادیم تا به شما در انجام این کار کمک کرده باشیم.

برنامه بازاریابی شرکت چیست؟

برنامه بازاریابی، مسیر استراتژیکی است که سازمان برای سامان‌دهی، اجرا و رصد کردن استراتژی بازاریابی خود در مدتی معلوم طی می‌کند. این برنامه می‌تواند شامل استراتژی‌های مختلف بازاریابی برای تیم‌های مختلف شرکت شود که همه آن‌ها در راستای هدف خاصی فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهند.

این برنامه ریزی معمولا شامل موارد زیر است:

  • چشم‌اندازی از اهداف بازاریابی و تبلیغاتی شرکت
  • توضیحی درمورد وضعیت کنونی مارکتینگ برند
  • زمان به پایان رسیدن مهلت انجام وظایف (task) کارمندان
  • فعالیت‌های کلیدی (KPIs) که باید انجام دهید
  • توضیحی درمورد بازار هدف برند و نیاز مشتریان

یادگیری ساخت برنامه بازاریابی شرکت به شما کمک خواهد کرد تا زمان مناسب برای هر مرحله آن صرف کنید و به یک جمع بندی خوب، در نهایت برنامه ریزی مناسب برند برسید. همچنین با انجام این کار می‌توانید فرهنگ برند خود را بهبود بخشید و کارمندان شرکت را برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر آماده کنید.

اگر می‌خواهید اطلاعات خود را درمورد فرهنگ برند، تاثیرات آن و روش‌های بهبود کیفیت فرهنگ برند افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “درساخت فرهنگ برند چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟” را مطالعه کنید.

paper and pen for marketing plan
سعی کنید بهترین استراتژی‌ها را در برنامه بازاریابی شرکت قرار دهید تا تیم‌تان روحیه بهتری کسب کند.

انواع برنامه ریزی

بسته به شرکتی که برای آن کار می‌کنید، احتمالا به انواع مختلف برنامه ریزی نیاز خواهید داشت. موارد زیر تعدادی از آن هستند:

  • برنامه سالانه: این برنامه‌ریزی، استراتژی یا کمپین‌هایی که می‌خواهید طی مدت خاصی راه‌اندازی کنید را هایلات می‌کند.
  • برنامه ریزی برای شبکه‌های اجتماعی: این مدل کمپین‌ها، ترفندها و کانال‌های بازاریابی که می‌خواهید در آن فعالیت کنید را برای شما مشخص خواهد کرد.
  • برنامه بازاریابی محتوایی: در این بخش می‌توانید استراتژی‌ها یا تاکتیک‌های مختلف را قرار دهید که بوسیله آن‌ها می‌توانید برند یا محصولات خود را معرفی کنید.

تفاوت استراتژی بازاریابی با برنامه بازاریابی شرکت

استراتژی بازاریابی یک شرکت، توصیف می‌کند که برای رسیدن به هدفی خاص، چه مسیری را باید طی کنند. کانال‌های بازاریابی، محتوا و کمپین‌هایی که استفاده می‌کنند در این بخش قرار خواهند گرفت. اما برنامه‌ریزی برای بازاریابی یک یا چند استراتژی را شامل می‌شود. در حقیقت مانند فریم‌ورکی کار می‌کند که استراتژی‌های مختلف را کنار هم قرار می‌دهد و آن‌ها را بهم متصل می‌کند.

به طور مثال تصور کنید که شرکت شما بخش جدیدی را راه‌اندازی کرده و نیاز دارد که کاربران در آن ثبت نام کنند. در این مرحله، دپارتمان بازاریابی نیاز دارد تا برنامه‌ای مناسب برای این اتفاق بچیند. این دپارتمان قصد دارد تا بلاگی برای معرفی این بخش، چند ویدیوی سریالی برای یوتیوب و یک اکانت توییتر برای شرکت در گفت و گوها ایجاد کند. تفاوتش را فهمیدید؟

در این مثال شرکت شما قصد دارد بخش جدیدی احداث کند. پس شما چند استراتژی نوشتید و آن‌ها را در یک راستا قرار دادید. پس شرکت شما برای رسیدن به اهداف خود، به 3 استراتژی که نوشتید اتکا می‌کند.

two men writing marketing plan
استراتژی بازاریابی یعنی چه مسیری را باید طی کنید؛ اما برنامه بازاریابی شرکت یعنی برای رسیدن به هدف از کدام مسیر عبور می‌کنید.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه برنامه مارکتینگ برای برند خود مطالعه کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله زبان انگلیسی “برنامه مارکتینگ چیست؟” را مطالعه کنید.

چگونه برنامه بازاریابی شرکت بنویسیم؟

1.ماموریت‌های برند را بنویسید

اولین گام شما برای تدوین برنامه مارکتینگ، مشخص کردن ماموریت‌های برند است. البته این بخش مربوط به دپارتمان بازاریابی می‌شود و بهتر است اصلی‌ترین هدف شما را شامل شود. سعی کنید این مرحله را با دقت پشت سر بگذارید. توجه داشته باشید که در این طرح شما فضای کافی برای توضیح درمورد چگونگی دستیابی به مشتری دارید.

به طور مثال اگر هدف شما لذت‌بخش کردن سفر مشتریان است، هدف بازاریابی شما جذب جامعه مخاطب توریسم است.

writing marketing plan To-Do list
مشخص کردن ماموریت‌های برند، یک گام مهم در تدوین برنامه مارکتینگ شرکت است.

2.فعالیت‌های کلیدی (KPIs) ماموریت خود را مشخص کنید

برنامه ریزی‌های مارکتینگ معمولا نشان‌دهنده کیفیت کار تیم بازاریابی شرکت است. برای این کار باید اهمیت زیادی را برای KPI قائل شوید. فعالیت‌های کلیدی یا همان KPI، معیارهای جداگانه‌ای است که عناصر مختلف یک کمپین بازاریابی را کنار هم می‌آورد. هرکدام از این واحدها به شما کمک خواهند کرد تا اهداف کوتاه مدت کمپین را مشخص کنید و پیشرفت پروسه را به مدیران خود اطلاع دهید.

بگذارید با مثالی شما را همراهی کنیم تا موضوع را بهتر متوجه شوید. دوباره فرض کنید که ماموریت بازاریابی شما، جذب جامعه توریسم است. به همین دلیل رشد میزان بازدید از سایت، می‌تواند گزینه‌ای مهم برای شما محسوب شود. پس در این بخش یکی از KPIهای موجود، میزان بازدید از صفحات سایت می‌باشد.

3.پرسونای مخاطبین خود را در نظر بگیرید

همانطور که می‌دانید پرسونا توضیحی کامل درمورد مخاطبین و مشتریان هدف شما است. در این گزارش، سن، جنسیت، موقعیت مکانی، شغل و… مورد آنالیز قرار می‌گیرد. پرسونای هر مخاطب بازتابی از مشتریان و جامعه مخاطبان شماست.

4.استراتژی‌های محتوایی خود را ارائه دهید

این بخش، قسمتی است که باید جزئیات اصلی استراتژی بازاریابی محتوایی خود را توضیح دهید. به دلیل اینکه امروزه تعداد زیادی کانال بازاریابی در اختیار شما قرار گرفته، انتخاب شما و فعالیت‌هایی که قصد دارید در هر یک از آن‌ها انجام دهید، از اهمیت زیادی برخوردار است. استراتژی محتوایی شما باید شامل موارد زیر باشد:

  1. فرمت محتوایی که تولید می‌کنید: این بخش شامل پست‌های بلاگ، ویدیوهای یوتیوب، اینفوگرافیک، کتاب‌های الکترونیکی و … در این مجموعه قرار می‌گیرند و شما باید انتخاب مناسبی داشته باشید.
  2. چه میزان تولید می‌کنید: شما می‌توانید محتوای خود را به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا حتی هر چند ماه یکبار تولید کنید. این بستگی به وضعیت شرکت‌تان دارد.
  3. هدف‌هایی که برای هر بخش دارید: اهداف می‌توانند شامل افزایش ترافیک ارگانیک سایت، بهبود ترافیک دریافتی از شبکه‌های اجتماعی، ترافیک دریافتی از طریق بازاریابی ایمیلی و … می‌شود.
  4. کانال‌هایی که محتوای خود را منتشر می‌کنید: بعضی از کانال‌های مهم بازاریابی شامل فیس بوک، یوتیوب، لینکدین، توییتر، اینستاگرام و پینترست می‌شوند.

اگر می‌خواهید با نوشتن محتوا بازدیدکننده جدید جذب کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “چگونه با نوشتن محتوا بازدیدکننده جدید جذب کنیم؟” را مطالعه بفرمایید.

5.هدف برنامه بازاریابی شرکت خود را مشخص کنید

برنامه شما مشخص می‌کند که تیم بازاریابی شما بر روی چه بخش‌هایی باید تمرکز کند. همچنین معین می‌کند دپارتمان شما بر روی چه بخش‌هایی نباید تمرکز خود را قرار دهد. اگر چیزهایی را از قبل می‌خواستید که تا کنون به آن موفقیت‌ها دست نیافتید، پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را در این قسمت یادداشت کنید. این قسمت بخشی است که باید اهداف، انواع پرسونا، KPI و محتوای خود را در آن لیست کنید.

6.بودجه این استراتژی را ارزیابی کنید

ممکن است که تیم تولید محتوای شما از کانال‌های بازاریابی رایگان استفاده کند، اما این را بدانید که در مسیر انجام به این استراتژی‌ها ممکن است که خرج‌های زیادی را داشته باشید. این خرج‌ها ممکن است استفاده از فریلنسرها، اسپانسرینگ یا استخدام نیروی محتوایی باشد.

analyzing budget for marketing plan
اگر بودجه مناسب را برای پروژه محاسبه نکنید، ممکن است تمام پروسه شما با شکست مواجه شود.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که مهم‌ترین گامی که باید در ساخت برنامه بازاریابی شرکت طی کنید، اولین مرحله یا همان نوشتن ماموریت‌های برند است. این مرحله پایه و اساس آغاز پروژه شما محسوب می‌شود و در صورتی که این گام را به خوبی بردارید، شانس زیادی برای موفقیت‌آمیز بودن پروسه کاری خواهید داشت.

برای مطالعه جدیدترین مطالب ما، در خبرنامه ایمیلی دومینو عضو شوید

شاید این مطالب برایتان مفید باشند

چه اصولی در طراحی بیلبورد تبلیغاتی خلاقانه به ما کمک می‌کند؟

چه اصولی در طراحی بیلبورد تبلیغاتی خلاقانه به ما کمک می‌کند؟

برای عبور و مرور خود از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید یا خودروی شخصی؟ اگر از ناوگان عمومی استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر به چشمتان خورده. به عنوان کسی که به این تبلیغات محیطی نگاه می‌کند، چند درصد آنها برای شما جذاب بوده؟ با اینکه...

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *