استراتژی سئو چیست و از چه فاکتورهایی در ساخت آن استفاده می‌شود؟
چرا باید از استراتژی سئو استفاده کنیم؟ چه فاکتورهایی را باید در آن به کار ببریم؟ در این مقاله به طور کامل به شما مراحل ساخت استراتژی سئو را توضیح دادیم.
تحریریه دومینو
تیم تولید محتوای آژانس دیجیتال مارکتینگ دومینو در تلاش است تا جدیدترین اطلاعات در حوزه‌های طراحی سایت، بهینه سازی موتورهای جستجوگر، تولید محتوا و مدیریت کسب و کار را در اختیار شما قرار دهد.

موتور جستجوگر دیگر مانند قبل نیست! این جمله‌ای کلیشه‌ای است که مدتی است بازاریابان از آن استفاده می‌کنند. امروزه اکثر کسب و کارها اهمیت استفاده از سئو در برنامه‌های بازاریابی خود را می‌دانند. با این حال زمانی که نوبت به توسعه و اجرای استراتژی سئو می‌رسد، تنها تولید محتوا برای کلمات کلیدی که کاربران جستجو می‌کنند، نمی‌تواند کمکی به شما کند.

استراتژی سئو چیست؟

استراتژی SEO، فرآیندی است که در آن محتوای وبسایت شما طوری سازماندهی می‌شود تا به موتورهای جستجوگر مانند GOOGLE کمک کند موضوعات مرتبط با سرچ کاربر را در سایت شما پیدا کند و آن را در نتایج جستجو نمایش دهد. با بهینه سازی صفحات سایت، کلمات کلیدی و … می‌توانید مهارت و تخصص خود را به موتور جستجوگر نشان دهید و با این کار، رتبه خود را نزد موتورهای جستجوگر افزایش خواهید داد. استراتژی که می‌نویسید، باید 3 بخش اصلی سئو را دربر داشته باشد:

سئو داخلی (on-page SEO)

این بخش استراتژی سئو بر روی محتوایی که در سایت خود قرار می‌دهید تمرکز می‌کند. با بهینه سازی مطالب خود، می‌توانید رتبه کلمات کلیدی سایت خود را بهبود بخشید.

سئو خارجی (off-page SEO)

استراتژی سئو خارجی، تمرکز خود را بر روی لینک‌هایی که از سایر سایت‌ها دریافت می‌کنید گذاشته است. تعداد بک لینک‌ها و سایت‌هایی که شما لینک داده‌اند، می‌تواند اعتماد گوگل را برای شما به همراه داشته باشد. این بخش می‌تواند رتبه کلی سایت شما را ارتقا دهد.

سئو تکنیکال (technical SEO)

مهندسی، ساختار و کدهای سایت در این بخش سئو مورد اهمیت قرار گرفته است. خوب است بدانید همان اندازه که گوگل به محتوای سایت اهمیت می‌دهد، برنامه نویسی سایت هم برایش مهم است. اگر نمی‌دانید چگونه باید ساختار سایت خود را سئو کنید، مقاله “چگونه برای سایت خود ساختار سئو محور بسازیم؟” را حتما مطالعه کنید.

Setting up seo strategy
با ساخت استراتژی سئو می‌توانید فعالیت‌های خود را سازماندهی کنید.

چگونه استراتژی بچینیم؟

این نکته را به خاطر داشته باشید که شیوه بهینه سازی سایت برای هر برند با دیگری متفاوت است. به همین دلیل کسانی که به عنوان سئوکار در شرکت‌ها فعالیت می‌کنند باید طبق کلمات کلیدی، محتوای سایت، مخاطبان و… استراتژی مناسب سئو بنویسند. با احتساب این نکته، در ادامه چند نکته برای نوشتن استراتژی سئو مناسب به شما معرفی خواهیم کرد.

حوزه فعالیت خود را مشخص کنید

همانطور که می‌دانید کلمات کلیدی قلب سئو سایت شما هستند؛ اما در سال 2021 دیگر به عنوان اولین گام ساخت استراتژی شناخته نمی‌شوند. در مرحله اول ساخت استراتژی سئو باید حوزه فعالیت خود را به صورت ماهیانه مشخص کنید. برای شروع، احتمالا پیدا کردن 10 موضوع مرتبط با محصولات یا خدمات برندتان کافی باشد. در این بخش استفاده از ابزارهایی مثل google trends برای پیدا کردن کلمات کلیدی مربوط به حوزه فعالیتتان پیشنهاد می‌شود.

این نکته را به خاطر بسپارید که کلمات کلیدی که در این قسمت انتخاب می‌کنید، کلمات کلیدی هستند که برای شما اهمیت بیشتری دارند.

Listing seo strategy
سعی کنید قبل از آغاز استراتژی سئو خود، حوزه‌های فعالیت خود را مشخص کنید.

صفحات کلمات کلیدی خود را بسازید

زمانی که صحبت از بهینه سازی سایت به میان می‌آید، اگر بخواهید صفحات کلمات کلیدی اصلی خود را به منظور ارتقا رتبه‌شان سئو کنید، کار بسیار سختی خواهد بود. اما در استراتژی سئو 2021 نیاز به انجام این کار ندارید. کاری که شما باید انجام دهید ساخت محتوای شاخص است. به تعداد کلمات کلیدی که در مرحله قبل انتخاب کردید محتوا تولید کنید و آن‌ها را به عنوان “محتوای شاخص” سایت خود قرار دهید. با این کار شما به گوگل نشان می‌دهید که کیفیت محتوای شما بالا و قابلیت رقابت با سایر سایت‌ها را دارد.

مقاله تولید کنید

نوشتن مقاله، استراتژی سئو عالی برای ارتقا رتبه کلمات کلیدی و افزایش میزان درگیری کاربران با سایت شما خواهد بود. به غیر از آن، هر مقاله‌ای که منتشر می‌کنید به عنوان صفحه‌ای جدید در سایت شما قرار می‌گیرد و شانس زیادی برای افزایش ترافیک سایت شما خواهد داشت. زمان ساخت بلاگ به موارد زیر حتما توجه کنید:

  • از کلمات کلیدی خود بیشتر از 3 یا 4 بار در بلاگ خود استفاده نکنید. گوگل کلمات کلیدی یکسان را حساب نمی‌کند و جدا از آن ممکن است سایت شما را بدلیل استفاده بیش از حد کلمه کلیدی پنالتی کند و رتبه خود را از دست بدهید.
  • مقالاتتان را به محتوای شاخص خود لینک کنید. با این کار اعتباری که مقالات بدست می‌آورند به محتویات شاخص شما هم خواهد رسید.
  • نکته دیگر که اهمیت دارد زمان بارگذاری محتوای شماست! سعی کنید در هفته حداقل یک بار مقاله تولید کنید تا با این روش اعتبار صفحه (PA) هم افزایش یابد.
با نوشتن مقاله نه تنها رتبه سئو خود را ارتقا می‌دهید، بلکه بازدیدکنندگان بیشتری جذب خواهید کرد.

لینک سازی را در استراتژی سئو قرار دهید

مراحل قبل که بیان شد جزو استراتژی سئو داخلی بودند. اما تاکتیک لینک سازی، یکی از بخش‌های مهم سئوی خارجی است و نقش زیادی در ارتقا رتبه سایت شما خواهد داشت. شاید برایتان سوال باشد که لینک سازی چیست؟ سوال خوبی است! لینک سازی در استراتژی سئو به فرآیند دریافت لینک از سایت‌های دیگر (بک لینک) می‌گویند.
این نکته را به خاطر داشته باشید که هر چقدر سایتی که به شما لینک می‌دهد از اعتبار صفحه (PA) بالاتری برخوردار باشد، تاثیر بیشتری بر روی سایت شما خواهد داشت.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در زمینه سئو بدست آورید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “راهنمای سئو مبتدیان” وبسایت MOZ را مطالعه کنید.

فعالیت استراتژی سئو خود را رصد کنید

همه می‌دانند که سئو فرایندی طولانی است. اما در مواقعی دیده شده که استراتژی سئو شما با شکست مواجه شده و شما در جریان نیستید. به همین دلیل هر سئوکاری باید از ابزارهایی استفاده کند که آمار سئو سایت را بدست آورد. سرچ کنسول گوگل، آنالیز سایت MOZ، وبسایت GTMetrix، الکسا و … ابزارهای خوبی برای این کار هستند. پیشنهاد می‌کنیم برای انجام این کار بازه زمانی مثلا یک ماهه را مشخص کنید و طبق بازه زمانی مشخص شده سایت خود را رصد کنید.

Analyzing seo strategy
با رصد فعالیت‌های خود می‌توانید میزان موفقیت خود را بسنجید.

با چیدن استراتژی سئو مثل راهبرد بالا، می‌توانید برنامه ریزی کارآمدی را ایجاد و اجرا کنید.

برای مطالعه جدیدترین مطالب ما، در خبرنامه ایمیلی دومینو عضو شوید

شاید این مطالب برایتان مفید باشند

3 بخش مهم استراتژی در اصول سئو چیست؟

3 بخش مهم استراتژی در اصول سئو چیست؟

برای نوشتن استراتژی سئو، چه اصولی را در نظر می‌گیرید؟ آیا 3 اصل بیزینس، کاربر و موتور جستجوگر را در استراتژی خود به کار می‌برید. بهتر است این مقاله را مطالعه کنید تا به خوبی با آن آشنا شوید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *