چگونه مثل نتفلیکس داستان برند خود را هیجان انگیز کنیم؟
زمان مطالعه: 7 دقیقه در این مقاله 5 نکته مهم را مورد بررسی قرار دادیم که می‌توانند داستان برند شما را مانند نتفلیکس فوق‌العاده کنند.
تحریریه دومینو
تیم تولید محتوای آژانس دیجیتال مارکتینگ دومینو در تلاش است تا جدیدترین اطلاعات در حوزه‌های طراحی سایت، بهینه سازی موتورهای جستجوگر، تولید محتوا و مدیریت کسب و کار را در اختیار شما قرار دهد.

چه کسی می‌تواند ادعا کند که اسم نتفلیکس را نشنیده است؟ امروزه حتی کسانی که از خدمات این برند استفاده نمی‌کنند هم نام آن را شنیده‌اند. سوال اصلی اینجاست که چه چیزی نتفلیکس را نتفلیکس کرد؟ در ابتدای این مقاله باید به شما بگوییم که خدماتی که یک شرکت ارائه می‌کند، به تنهایی قادر نیست که مشتریان وفادار برای برند به همراه داشته باشد. مشتری  زمانی به یک کمپانی وفادار و متعهد می‌شود که داستانی پشت این خدمات برای ارائه وجود داشته باشد. به طور مثال نتفلیکس آنقدر بزرگ شده که به تنهایی 15% از پهنای باند شبکه اینترنت را در بر گیرد. (طبق ادعای وبسایت fortune) اما نتفلیکس چه داستانی را به مردم ارائه کرد که اینگونه کاربران شیفته‌اش شدند؟

داستان برند نتفلیکس اینگونه آغاز شد…

این شرکت فعالیت خود را از آگوست سال 1997 میلادی با فروش دو سریال مربوط به کارآفرینی استارت زد. بنیان‌گذاران این برند مارک رندولف (Marc Randolph) و رید هستینگ (Reed Hasting) هستند. نتفلیکس ابتدا از یک مکان کوچک در خیابان اِسکات (Scott Valley) در ایالت کالیفرنیا شروع شد و امروزه توانسته به یکی از بزرگترین پلتفرم‌های سرگرمی جهان تبدیل شود.

در ابتدای داستان برند نتفلیکس فیلم‌های خود را به صورت قرضی در اختیار مشتریان خود قرار می‌داد؛ به این صورت که افراد در وبسایت این کسب و کار فیلم یا سریال موردنظر خود را سفارش می‌دادند و پس از گذشت چند روز CD یا DVDهای آن از طریق پیک به دستشان می‌رسید. زمانی که فیلم‌ها را مشاهده می‌کردند در همان پاکت پستی مجددا به پیک تحویل می‌دادند تا آن بسته را به مبدا خود یعنی نتفلیکس بازگرداند. اما امروزه و با گذشت 24 سال از شکل گیری این کمپانی، نتفلیکس موفق شده تا 151 میلیون کاربر فعال در بیش از 190 کشور دنیا داشته باشد.

Marc Randolph speech about netflix brand story
مارک رندولف ابتدا با کمک رید هستینگز این برند را آغاز کرد و بعدها هستینگز از پروژه جدا شد.

چگونه نتفلیکس به وجود آمد؟

رندولف ابتدا به عنوان مدیر بازاریابی شرکت هستینگز که “Pure Atria” نام داشت، فعالیت می‌کرد و همچنین هم‌بنیان‌گذار یک شرکت فروش قطعات کامپیوتر با نام MicroWarehouse بود. هستینگز در سال 1997 برند خود را با قیمت 700 میلیون دلار فروخت و سپس با کمک رندولف ایده نتفلیکس شکل گرفت. هستینگز آن موقع 2.5 میلیون دلار بر روی این پروژه سرمایه گذاری کرد. نکته اصلی اینجاست که داستان برند با الهام گرفتن از مدل کسب و کار آمازون پدید آمد. با در نظر گرفتن شرایط آن زمان، تصمیم به استفاده از DVD به عنوان محصول اصلی گرفتند. در ابتدا تعدادی از محصولات خود را به محل زندگی‌شان یعنی “Santa Cruze” فرستادند و با دریافت فیدبک خوب، ابعاد پروژه را گسترش دادند.

ایده پروژه آنقدر خوب بود که یک سال پس از شروع کار، یعنی در سال 1998 به عنوان یکی از بهترین برندهای ارائه فیلم و سریال و همچنین یکی از اولین شرکت‌های آنلاین در این زمینه شناخته شدند.

Reed Hastings talking about Netflix brand story
این برند در سال 2003 رسیدن به مرز 1 میلیون کاربر را جشن گرفت.

اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری از شکل گیری این استارتاپ را مطالعه کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله زبان انگلیسی “تاریخچه جذاب نتفلیکس” را مطالعه کنید.

چگونه داستان برند از یک شرکت معمولی به رهبر این حوزه رسید؟

امروزه برند نتفلیکس فقط با بهترین‌ها فعالیت می‌کند. آخرین قرارداد آن‌ها با Kenya Barris منعقد شد. اما این تنها قرارداد بزرگ آنها محسوب نمی‌شود. در سالیان گذشته، Netflix بزرگترین قراردادها را در حوزه فعالیت خود امضا کرده که حتی هالیوود هم تحت تاثیر خود قرار داده. اما چگونه شرکتی که تنها از طریق ایمیل محصولات خود را به فروش می‌رساند به برندی به این بزرگی تبدیل شده؟ این برند از چه استراتژی‌هایی برای فعالیت خود استفاده کرده؟

مطمئنا Netflix تنها از طریق پخش آنلاین فیلم و سریال به چنین جایگاهی نرسیده. درست است! در گذشته live stream ویژگی فوق‌العاده‌ای بود. اما با پیشرفت‌های امروز خصوصا در زمینه اینترنت، دیگر این گزینه خصوصیت مهمی تلقی نمی‌شود. کارکنان حاضر در نتفلیکس در کارهایی موفق شدند که سایر برندها تنها آنها را “امتحان” کردند. آنها شعاری را سرلوحه خود قرار دادند که داستان برند را از یک شرکت معمولی، به یکی از غول‌های حوزه فعالیت خود تبدیل کرد:

کسب و کار خود را به یک پلتفرم خلاق برای افراد فوق‌العاده تبدیل کنید.

Netflix

در ادامه چند راهکار به شما ارائه دادیم تا استارتاپ خود را به یک برند عالی تبدیل کنید:

در استخدام افراد خلاق باشید

سعی کنید هنگام استخدام، زمان کمتری را صرف کنید تا افرادی که در یک حوزه خاص تخصص دارند را استخدام کنید و بجای این کار کسانی که در چند زمینه مختلف مهارت دارند را جذب کنید. اینگونه آنها سعی می‌کنند خلاقیت خود در محیط کار را بالا ببرند و مهارت‌های خود را ارتقا دهند.

فرهنگ برند دوستانه‌ای بسازید

این مرحله کمی زمان‌بر است، اما می‌توانید از همین الان شروع کنید و موانع این راه مانند جلسه‌های زیاد، تعداد جلسات هم‌فکری کم و… را بردارید. همچنین اگر نمی‌دانید فرهنگ برند چیست و چگونه باید یک فرهنگ برند مناسب برای کسب و کار خود تولید کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “در ساخت فرهنگ برند چه نکاتی را باید رعایت کرد؟” را مطالعه کنید.

employees talking
به طور خلاصه فرهنگ برند، توصیف تاریخچه و اتفاقات برند برای تمام کارمندان در تمامی اجزای برند است. 

خارج از برند خود را بررسی کنید

بسیاری از برندهای معمولی وجود دارند که تنها به اتفاقات داخل شرکت خود بسنده می‌کنند. باید بگوییم این حرکت اشتباهی است! شما همیشه باید حواستان به اتفاقاتی که خارج از برند شما رخ می‌دهد، باشد. آنالیز رقبا، الهام‌گیری از سایر برندها، اخبار مربوط در زمینه کاری و… از کارهایی است که باید انجام دهید تا برندتان را به یکی از بهترین‌ها تبدیل کنید. در چنین مرحله‌ای نیازمند یک برنامه بازاریابی خوب هستید. اگر همچنان برای داستان برند خود برنامه بازاریابی مناسبی در نظر نگرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “هرآنچه که باید درمورد ساخت برنامه بازاریابی در سال 2021 بدانید” را مطالعه کنید.

a note book and some notes
برنامه بازاریابی، مسیر استراتژیکی است که سازمان برای سامان‌دهی استراتژی بازاریابی خود در مدتی معلوم طی می‌کند.

چگونه مانند نتفلیکس زیرک باشیم؟

1. از نیازهای مشتری قبل از اینکه خودشان مطلع شوند خبر داشته باشید

کاری که داستان برند نتفلیکس را فوق‌العاده کرد، ایجاد امکان تماشای آنلاین فیلم و سریال در سال 2007 بود. در آن زمان به تازگی شبکه Wi-Fi راه‌اندازی شده بود و مردم شروع به استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها کرده بودند. امکان live streaming به نتلفیکس این اجازه را داد تا متوجه شود کاربران چه اندازه وقت خود را صرف تماشای فیلم و سریال می‌کنند. چه فیلم‌هایی مورد پسند کاربران هستند؟ چه سریال‌هایی ترند هستند؟ علت این ترند بودن‌ها چیست؟

لایو استریمینگ تمام این اطلاعات را در اختیار نتفلیکس قرار داد و آنها توانستند از چنین آماری به نحو احسن استفاده کنند. درست است! اینکه بدانید مخاطبینتان چه نیازهایی دارند، به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید چه تغییراتی در شرکت لازم و ضروری هستند.

two people watching TV
نتفلیکس از طریق لایو استریمینگ توانست اطلاعات مورد نیاز خود را جمع‌آوری کرده و داستان برند خود را مهیج‌تر کند.

2.رهبر باشید؛ نه دنبال‌کننده!

برند نتفلیکس در نوامبر سال گذشته امکان offline streaming را به مخاطبین خود معرفی کرد. اما آیا این امکان، ویژگی جدید و متمایزکننده‌ای محسوب می‌شود؟ خیر! پیش از Netflix آمازون هم امکان دانلود ویدیو را قرار داده بود. اما مگر نتفلیکس رهبر در حوزه خود نبود؟

نتفلیکس امکان دانلود ویدیو را اضافه نکرده است؛ بلکه امکان مشاهده فیلم به صورت آفلاین را به ویژگی‌های خود افزوده. اگر بخواهید فیلمی را دانلود کنید، باید فضایی را در حافظه سیستم یا موبایل خود به آن اختصاص دهید. اما برند Netflix بجای این کار، ویدئوهای خود را به کلیپ‌های 1 تا 3 دقیقه‌ای تقسیم کرده تا سیستم بتواند به راحتی آن را پردازش و encode کند. اینگونه کاربران حتی زمانی هم که دسترسی به اینترنت ندارند می‌توانند موارد دلخواه خود را مشاهده کنند.

a woman selecting movie on Netfix
سعی کنید با استفاده از خلاقیت و همفکری با دیگران امکانات جدید و خاصی به برند خود بی‌افزایید.

اگر می‌خواهید مانند برندهای بزرگ دنیا داستان برند متفاوت از سایر رقبای خود داشته باشید، باید در حوزه کاری خود رهبر باشید و امکاناتی را در اختیار مخاطبین و مشتریان خود قرار دهید که دیگر برندها ارائه نمی‌دهند. با این کار نه تنها اعتماد آنها را جلب می‌کنید بلکه میان آنها محبوبیت خاصی هم پیدا خواهید کرد.

برای مطالعه جدیدترین مطالب ما، در خبرنامه ایمیلی دومینو عضو شوید

شاید این مطالب برایتان مفید باشند

چه اصولی در طراحی بیلبورد تبلیغاتی خلاقانه به ما کمک می‌کند؟

چه اصولی در طراحی بیلبورد تبلیغاتی خلاقانه به ما کمک می‌کند؟

برای عبور و مرور خود از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید یا خودروی شخصی؟ اگر از ناوگان عمومی استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر به چشمتان خورده. به عنوان کسی که به این تبلیغات محیطی نگاه می‌کند، چند درصد آنها برای شما جذاب بوده؟ با اینکه...

0 نظر

دنبالک ها / پینگ

  1. کسب و کار کوچک خود را با این ۷ ترفند کم‌خرج برند کنید - آژانس دیجیتال مارکتینگ دومینو - […] مناسبی برای خود تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “چگونه مثل نتفلیکس داستان برند خود را هیجان انگیز کنیم؟” را…

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *