چند تاکتیک کاربردی برای نوشتن پست مهمان
زمان مطالعه: 6 دقیقه پست مهمان استراتژی است که برندهای بزرگ هم از آن بازدهی خوبی دریافت کردند. اما شیوه نوشتن آن اهمیت زیادی در موفق بودن استراتژی دارد.
تحریریه دومینو
تیم تولید محتوای آژانس دیجیتال مارکتینگ دومینو در تلاش است تا جدیدترین اطلاعات در حوزه‌های طراحی سایت، بهینه سازی موتورهای جستجوگر، تولید محتوا و مدیریت کسب و کار را در اختیار شما قرار دهد.

تا به حال مهمان یک برنامه تاک‌شو (talk show) بوده‌اید؟ در چنین برنامه‌هایی، مهمان به چه سوالاتی باید پاسخ دهد؟ معمولا در برنامه‎‌های تاک‌شو، شخصی که به عنوان مهمان یا guest در برنامه حضور پیدا می‌کند، مهم‌ترین نکات زندگی خود را برای مخاطبان یا طرفداران خود بیان می‌کند تا مردم با او بیشتر آشنا شوند. در زمینه تولید محتوا و کانتنت مارکتینگ هم اتفاقی مانند همین با نام “پست مهمان” رخ می‌دهد. شما درمورد میزبانان چنین برنامه‌ها اطلاعاتی دارید؟ در موارد زیادی می‌گویند:”فقط اسم مجری را می‌دانیم”. اگر خوشبینانه به موضوع نگاه کنیم تنها در صورتی مجری را می‌شناسید که سلبریتی باشد.

اگر فضای وب را مجری این تاک‌شو در نظر بگیرید، پست مهمان دقیقا در نقش همان فردی قرار می‌گیرد که به برنامه دعوت شده. این موضوع مدتی است که بین تولید کنندگان محتوا و سئوکاران رواج پیدا کرده و تاثیر بازدهی بالایی برای مدیران سایت‌ها داشته است. اما شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که چگونه باید پست مهمان بنویسیم؟

نگاهی اجمالی به پست مهمان

سوالات زیادی از قبیل “پست مهمان چیست؟” یا “این پست‌ها چه تفاوتی با مقالات عادی دارند؟” پرسیده می‌شود. زمانی که شما محتوایی را نوشته و در سایت خود به صورت تمام و کمال منتشر می‌کنید، مقاله یا blog post نامیده می‌شود. اما زمانی که محتوا را نوشته و در بلاگ سایت شخصی دیگر به صورت میهمان منتشر می‌کنید، آن محتوا نام “guest post” را به خود می‌گیرد. این استراتژی، ابزاری ارزشمند برای بلاگرهاست. با استفاده از این ترفند، نه تنها بازدید کنندگان سایت رشد قابل توجهی خواهند داشت، بلکه با اتفاقات خوبی مانند افزایش نرخ brand mention روبرو خواهید شد. اما این استراتژی چگونه بر روی سئو سایت تاثیر خواهد گذاشت؟

a woman is writing
زمانی که محتوای خود را به صورت مهمان در بلاگ سایر نویسندگان منتشر می‌کنید، پست مهمان نامیده می‌شود.

پست مهمان چه تاثیری بر روی سئو خواهد داشت؟

بک لینک طبیعی

اولین تاثیر این دسته از محتوا، ساخت بک لینک از طرف سایت‌هایی با اعتبار بالا برای بلاگ شما است. همانطور که می‌دانید گوگل به صورت مداوم الگوریتم‌های خود را آپدیت می‌کند و در هر بروزرسانی جریمه‌های سخت‌گیرانه‌تری برای کسانی که از ترفند‌های کوتاه مدت (مثل خرید بک لینک) استفاده می‌کنند در نظر می‌گیرد. اما خوشبختانه پست مهمان، استراتژی بلند مدت و باب میل موتور جستجوگر گوگل است.

Backlink with guest blogging
پست مهمان بک لینک‌های بیشتر و معتبرتری برای شما به همراه خواهد داشت.

اعتبار دامین بلند مدت

اگر محتوای شما به صورت مداوم در اجتماعات مرتبط با کسب و کارتان دیده شود، با گذر زمان به عنوان یک متخصص شناخته خواهید شد. اما این تاثیر تنها در زمینه مدیریت نخواهد بود بلکه بر روی اعتبار دامنه سایت شما هم تاثیر خواهد گذاشت. زمانی که از طریق پست مهمان لینکی به محتوای اصلی داده می‌شود، ارزش سایت میزبان به سایت شما خواهد آمد و این اتفاق خوبی برای وبسایت شما خواهد بود.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتر در زمینه تاثیر guest post بر روی سئو سایت خود بدانید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله زبان انگلیسی “پست مهمان چیست و چرا برای برند اهمیت دارد؟” را مطالعه کنید.

چه اصولی را در نوشتن محتوای مهمان رعایت کنیم؟

ساختار سئو محور داشته باشید

گوگل دوست دارد محتوایی که به کاربران تحویل می‌دهد، اصولی و با ساختار درست باشد. موارد زیر اهمیت زیادی برای موتور جستجوگر گوگل دارد:

  • از تگ H1 استفاده نکنید. این تگ مختص تیتر مقاله است. بهتر است از تگ‌های H2، H3 و … در محتوای خود استفاده کنید.
  • پاراگراف‌های کوتاه و واضح داشته باشید.
  • تا حد امکان از فهرست (bullet point) برای واضح کردن مطالب استفاده کنید.

اینگونه به ویرایشگر هم فرصت می‌دهید تا نکات مهم را پیدا کرده و در پست مهمان وارد کند. همچنین اگر اطلاعات کمی درمورد ساختار سئو محور دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “چگونه برای سایت خود ساختار سئو محور بسازیم؟” را مطالعه کنید.

تمرکز کنید

اکثر نویسندگان عادت به رعایت “تراکم کلمه کلیدی” دارند. بهتر است که در اولین مرحله تمرکز خود را بر روی محتوا بگذارید و سئو را در اولویت بعدی خود قرار دهید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم پیدا کردن کلمه کلیدی را به بعد از اتمام محتوای خود موکول کنید. اما برای نوشتن پست مهمان و پس از پیدا کردن کلمه کلیدی مورد نظر خود، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • در تیتر از کلمه کلیدی استفاده کنید
  • پاراگراف اول، جایگاهی عالی برای کلمه کلیدی است
  • سعی کنید در طول متن خود چند بار از آن استفاده کنید
  • استفاده آن در متا تگ را فراموش نکنید
بهتر است بر روی اتنخاب کلمه کلیدی مناسب برای محتوای مهمان خود تمرکز کنید.

لینک سازی کنید

سعی کنید در محتوای مهمان خود علاوه بر سایت خود، به وبسایت‌های معتبر دیگر هم لینک دهید. بهتر است معیار لینک سازی خود را سایت‌هایی قرار دهید که اعتبار دامنه بالا یا رتبه بالایی در الکسا داشته باشند. همچنین می‌توانید در آن لینکی را قرار دهید که مقصدش سایر پست‌ها یا صفحات سایت خودتان باشد.

از تصاویر استفاده کنید

زمانی که بلاگرهای مهمان قصد انتشار چنین محتوایی دارند، با استفاده از تصویر مناسب می‌توانند محتوای خود را در معرض دید کاربران بیشتری قرار دهند و در نهایت بازدید کننده بیشتر جذب کنند. همچنین با استفاده از این شیوه می‌توانید به ویرایشگر خود کمک کنید تا خسته نشود و محتوای شما را با دقت بیشتری بررسی کند.

از CTA استفاده کنید

بهتر است در انتهای پست خود به کاربران بگویید چه کاری باید انجام دهند. آیا مطالب مفید دیگری در سایت شما وجود دارد که برای آن‌ها موثر باشد؟ پیشنهاد شما باید مرتبط با مطلبی باشد که نوشته‌اید. به طور مثال می‌توانید از مخاطبین خود بخواهید که برای شما کامنت بگذارند و نظرات خود را بگویند. اینگونه می‌توانید نرخ تعامل سایت خود را هم افزایش دهید.

CTA in guest blogging
بهتر است در انتهای پست مهمان خود از فراخوان عمل استفاده کنید.

چند مثال خوب از محتوای مهمان

برند buffer

زمانی که این برند شروع به کار کرد، لئو ویدریچ (Leo Widrich) 150 پست مهمان نوشت و برنامه‌ای را برای بازاریابی آن‌ها شروع کرد. برند buffer در 9 ماه موفق شد تعداد بازدید کنندگان خود را از 0 به 100,000 مخاطب برساند. لئو که یکی از بنیان‌گذاران این شرکت بود، از شیوه کلاسیک استفاده کرد و پست‌های خود را در وبلاگ‌هایی که نرخ بازدید متوسط داشتند منتشر کرد.

با گذر زمان پست‌هایی که او نوشت بازدید کننده بیشتری جذب کردند، شهرت برند افزایش یافت و افراد بیشتر او را می‌شناختند. اما buffer تمرکز خود را بر روی اپلیکیشن خود گذاشت تا میزان ثبت نام کنندگان آن بیشتر از ویسایتش باشد.

buffer guest blogging results
تاثیر پست مهمان بر روی سئوی سایت buffer که توسط وبسایت cognitive SEO منتشر شد.

وبسایت Danny Iny

زمانی که Danny Iny برند خود را در سال 2016 آغاز کرد، بلاگر یا بازاریاب مشهوری نبود. به همین دلیل ترافیک دریافتی وبسایتش چندان چشم‌گیر نبود. او بدهی زیادی داشت و باید این کار را به سرعت به اوج می‌رساند. با استفاده از این ترفند به سرعت توانست بازدید کنندگان سایت خود را افزایش دهد و از همین رو مشتری جدید برای سایت خود پیدا کند.

در پایان باید بگوییم که بهتر است در پست‌های مهمان خود مستند ارائه دهید و درمورد نویسنده آن توضیحاتی را درج کنید. اگر در چنین محتواهایی به وبسایت‌هایی که ادعاهای بزرگ دارند لینک دهید، کاربر متوجه می‌شود که شما درمورد آن مطلب تحقیق کردید و برای آن‌ها وقت گذاشتید. اینگونه نه تنها به شما اعتماد می‌کنند بلکه برای شما ارزش قائل خواهند شد و دوباره هم به دنبال محتواهای شما خواهند بود.

برای مطالعه جدیدترین مطالب ما، در خبرنامه ایمیلی دومینو عضو شوید

شاید این مطالب برایتان مفید باشند

چگونه با نوشتن محتوا بازدید کننده جدید جذب کنیم؟

چگونه با نوشتن محتوا بازدید کننده جدید جذب کنیم؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه تا به حال نوشته‌های نویسندگان بزرگ را مطالعه کردید؟ چگونه شروع به نوشتن محتوا کنیم که مخاطب را ترغیب به خواندن ادامه آن کنیم؟ در این مقاله 3 راهکار برای نوشتن محتوای جذاب را مورد بررسی قرار دادیم.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *